LCHF - EGEN MAJONNÄS

Äntligen vågade jag mig på att göra hemmagjord majonnäs och det är jag glad över nu. Den blev mycket godare än den man köper i affären och mycket mycket billigare också =)



Ingredienser:
 
3 tsk vinäger
salt och grovmalen svartpeppar
3 äggulor
1,5 tsk senap
3 dl rapsolja

Gör så här 
Låt alla ingredienser vara rumstempurerade för att det inte ska skära sig.
Häll vinäger, salt och peppar i en skål. Slå i äggulor och blanda med senap. Mixa röran med hjälp av mixer, elvisp eller för hand. Droppa försiktigt ner oljan under vispning tills majonnäsen blir tjock och krämig.


   

Tänk att fem minuters arbete kan bli såååå gott =) Mummsamummigt

mamma
2010-04-28 @ 16:48:09

Mumsigt. Visst är det gooootttt med egen majonäs!!! Jag tar 4 dl olja till 2 äggulor, har i lite vatten när jag tycker att det blir för segt. Måste prova med ditt recept o se skillnaden :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0