DÅLIG MÄNNISKA?

Jag känner mej lite som en dålig människa idag.
Full på en torsdag? ska man verkligen vara det?
Jag hade en jätterolig kväll igår med jobbet. Vi var hos Dalarnas äventyrscentrum www.dalarnasaventyr.se
och hade olika tävlingar, körde förhjuling och fick äta middag i jättemysig kåpa tror jag man kallar det.
Det fanns ingen toalett utan dass och det var riktigt mysigt och roligt.

Maten var gratis och likaså alkoholen och alla var på glatt humör.
Men idag mådde jag inte så bra.. de två ölen och 12 cl Xante gjorde så att jag valde att gå av bussen tidigare än jag brukar för att istället gå en sväng innan jobbet... bussen skakade alldeles för mycket och illamåendet började komma.

Erik gav mej lite dåligt samvete när jag kom hem vid 22,00 igår
- är du full nu????? en torsdag???
det tyckte jag var världens självklaraste grej.. alla var ju fulla därifrån jag kom ju..

men idag känner jag mej lite som en dålig människa och ska absolut träna stenhårt ikväll för att känna mej bra igen =)

Anonym
2009-05-29 @ 21:52:10

Fråga Dieteisten :) "Ger träning någonting dagen efter" Här är svaret!



Hej Malin och Erik,

Alkohol är ett gift! Det låter drastiskt och är ändå en slags sanning. Så fort alkohol kommer ner i kroppen så försöker kroppen snarast möjligt bryta ner denna. Ibland när jag överdriver brukar jag säga att all annan verksamhet avstannar och kroppen prioriterar alkoholen. Så är det ju inte direkt som niförstår. Hjärta, lungor etc fungerar ju fortfarande när vi dricker alkohol också men jag vill med det uttalandet påvisa att det är en påfrestning på kroppen när vi dricker alkohol.



Det finns positiva saker som vi upplever också när vi dricker alkohol. Åtminstone är det ganska många som känner så. Dessutom är det i vissa avseenden positivt också som prevention av sjukdom, t ex sägs det att lite vin höjer det goda kolesterolet. Det finns dock delade meningar om hur det förhåller sig med alkoholens effekter.



Det där med att träningen inte skulle ge något? Jag undrar då lite vad man menar med att ge något? Jag skulle vilja säga att det är osunt att hårdträna efter en blöt kväll/natt. Kroppen har fullt sjå med att ta hand om alkoholen då liksom. Att ta en promenad i lagom takt kan däremot vara mycket uppfrisknande. Så det är inte nödvändigt att bara ligga hemma i soffan "dagen efter" så att säga.



En liten sak till Malin o Erik. Bara som ett litet tips. När niär ute och dricker alkohol, försök dricka lika mycket vatten som alkoholhaltiga drycker. Ta varannan vatten! Detta kommer att göra att niblir mer "lagom" påverkad och kroppen hanterar dagen efter betydligt bättre. Dessutom mår man så mycket bättre när man vaknar upp nästa dag. Jag önskar er lagom mycket aktivitet efter lagom mycket fest. Alltså, det spelar ingen roll om det är tooooooorsdag :)Lycka till hälsar Dietist Bärta Bus




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0